با سال ها تجربه در زمینه بازاریابى، شکست هاى زیاد و موفقیت هاى زیادترى درعرصه بازاریابى دیده شده است.امروزه فن بازاریابى بسیار پیچیده تر از آن چیزى است که زمانى تصور مى شد ، اما بسیارى از اصول اولیه آن هنوز استفاده مى شود.به گزارش ام بى اى نیوز و به نقل از Marketingscoop.com بازاریابان حرفه اى و صاحبان بنگاه هاى اقتصادى ، اصول اصلى و پایه را که موجب تفاوت میان کمپین هاى سودده و غیرسودده مى شود را همواره مد نظر قرار مى دهند. در ادامه ۱۰ نکته اساسى در مورد بازاریابى مى آید:

۱- شناخت از مخاطب: کمپین هاى موفق به این دلیل موفق هستند چون مخاطب خود را خوب مى شناسند ، به نیکى نیازهاى آن ها در مى یابند ، راه هاى پاسخ گویى به آنها را مى دانند و نیازهاى جدید را نیز در آن هابیدار مى کنند.دانستن و فهمیدن مخاطب از طریق توجه به تقسیم بندى هاى صحیح بازار(market segmentation)، به معناى یک کمپین با هدف گذارى صحیح است که سود آور خواهدبود .
۲- تمرکز بر روى ارائه ى یک پیشنهاد: ارائه یک پیشنهاد بازاریابى نیروى حرکت دهنده براى ترویج بازاریابى و رسیدن به نتیجه است .
در واقع ارزیابى بازار ثابت کرده است که اگر بر شیوه ارائه پیشنهاد خود تمرکز کنید اموفق خواهید بود.
۳- آزمون دو بخشىsplit test) ) : هیچ گاه یک کمپین را بدون آزمون جنبه هاى مختلف آن ترتیب ندهید.
یکى از معمول ترین آزمون ها ، آزمون دو بخشى است که در آن ۲ نتیجهآى وابسته به یک پدیده به طور همزمان آزمون مى شوند که مى تواند یک وب سایت، ایمیل یا هر چیز دیگرى باشد.آزمون دو بخشى براى افزایش
کارایى ضرورى است.
۴- هیچ گاه تنها کار نکنید: بهترین و خلاقانه ترین تفکرات از کار و همکارى با دیگران حاصل مى شود.
هیچ گاه فکر نکنید به نظرات و پاسخ هاى دیگران احتیاج ندارید.ممکن است حتى یک نظر داشته باشید ولى یک بحث باز و آزاد در مورد آن، مى تواند در بهبود آن موثر باشد.
۵- ارتباط مستمر : داشتن تجربه کاررا پیش از آغاز هر کمپین مد نظر قرار دهید.اگر دانستن کامل تجربه ارتباط با مشترى را داشته باشید از ۹۸درصد دیگر کمپین ها بالاتر هستید.
۶- فقط بر فروش کالا و درآمد از طریق آن تکیه نکنید: بسیارى از بازاریابان براى تاکید صرف بر قیمت و فروش نقدى شکست خورده اند . با این کار وارد
یک نبرد نزولى مى شوید. سود آورى کمترو نهایتا ورشکستگى سعى کنید طورى براى خود ارزش آفرینى کنید که مبلغ کالا یا خدمات شما بى اهمیت جلوه کند.
۷- ارزش آفرینى بعد از فروش: به عنوان بازاریاب ، شغل ما پیدا کردن سهم بازار و پى ریزى ارتباط مستمر است. نه اینکه مردم از در ورودى مغازه یا شرکت داخل و خارج شوند. بیشترین انرژى را بر روى پى ریزى روابط صحیح و مستمر با مشتریان خودبگذارید.
۸- آزمون، آزمون، آزمون: در ادامه آزمون ۲ بخشى باید سایر آزمون ها را براى ارزیابى سایر موارد انجام دهید. براى هر اصل بازاریابى یک آزمون خاص وجود دارد .فکر کنید یک هدف به بزرگى زندگى را آزمون مى کنید.