یکی از پر درآمد ترین و پر تقاضا ترین شغل های دنیا حسابداری است 

ما امروز میخواهیم در مورد یکی از مهم ترین انواع حسابداری که حسابداری رستوران است با شما صحبت کنیم 

حسابداری رستوران جز پر درآمد ترین شغل ها در تهران و شهر های بزرگ ایران با توجه به حجم بالای رستوران ها و کافه ها در ایران است و شما میتوانید شغلی با پرستیژ بالا و درآمد مناسب برای خود دست و پا کنید 

 

حسابدار بیکار حسابدار نیست احمق است 

حسابداری رستوران  از کجا شروع کنیم؟ | یک تجربه موفق

حسابداری رستوران - سپیدز

حسابداری رستوران مشکلات خاص خودش را دارد. ممکن است شما یک کارشناس زبده، با سابقه چندین دهه فعالیت در موقعیت‌های شغلی مختلف از سرآشپز گرفته تا مدیر داخلی رستوران باشید؛ و در عین حال با حوزه تخصصی حسابداری رستوران کاملا غریبه باشید. حالا فرض کنید بنابر نیاز، علاقه یا هر دلیل دیگری می خواهید حسابداری رستوران خودتان را خودتان به عهده بگیرید، از کجا شروع می کنید؟ سود و زیان را چطور محاسبه می کنید؟ بدهکار، بستانکار، مالیات و … را چطور محاسبه می کنید؟

پنسون ویلز یکی از موفق ترین افراد در مدیریت حسابداری رستوران ها ، هتل های بزرگ  و مدیر شرکت Bistro Accounting است. متن زیر ترجمه ای از مصاحبه با آقای ویلز، به زبان خود ایشان و دربردارنده نکات کلیدی برای موفقیت در حسابداری رستوران است.

 

1- بیوگرافی سپیدز

اسم من «بنسون ویلز» است. از سال 1987 تا امروز در رستوران‌ها و هتل‌ها در سمت‌های مختلف فعالیت کرده ام و سمت­های متفاوتی داشته ام. کار من در این صنعت، از ارایه سرویس به مشتریان آغاز شد. بعد از مدتی در آشپزخانه مشغول به کار شدم و در این بین کارهای فراوانی انجام دادم. دستیار مدیر، حسابدار، مدیر کل و یکی از موسسین هتل Veritas بودم.

پیش از اینکه در عرصه رستوران وارد شوم در یک فروشگاه مبلمان کار می‌کردم و بعدها یاد گرفتم بین حسابداری در یک مبلمان‌فروشی و مدیریت حسابداری رستوران چه تفاوت‌های بزرگی وجود دارد.

پیش از آنکه شرکت Bistro Accounting را تاسیس کنم با 17 شرکت دیگر کار کردم. از رستوران‌های کوچکی مانند Three Little Figs که با درست کردن قهوه به من کمک کردند تا رستوران‌های بزرگی چون Coppersmith که تجارب دیگری به من آموختند.

 

 

2- حسابداری رستوران متفاوت و منحصر بفرد است.سپیدز

باید بگویم زبانی که در حسابداری رستوران استفاده می شود مهمترین دلیل این تفاوت است. روزی توانستم با تسلط کافی بر مسائل مالی، مشکل یکی از مشتریانم را حل کنم و باعث خوشحالی او شدم. آن روز متوجه شدم درک صحیح و شناخت کافی در مورد حسابداری رستوران بی اندازه اهمیت دارد.

چیزی که شما را به عنوان یک حسابدار رستوران متفاوت می کند این است که از تمام قسمت های مالی مربوط به رستوران شناخت داشته باشید. شناخت درست از نحوه محاسبه قیمت ها، هزینه ارسال، محاسبه مالیات و… بسیار اهمیت دارد. این روزها نرم افزارهای مدیریت رستوران و  نرم افزار حسابداری رستوران این کار را برای شما ساده تر کرده است.

 

 

3- مزایا و معایب برون سپاری حسابداری رستورانسپیدز

برخی مدیران، حسابداری رستوران خود را به شرکت های دیگر برون سپاری می کنند. با استفاده از خدمات این شرکت ها دیگر نگران حجم بالای معاملات نخواهید بود و هیچ هزینه ای بابت آموزش کارمندتان پرداخت نمی کنید. هزینه های مربوط به دفتر، محل کار، بیمه، مرخصی و… به شما تحمیل نشده، و می توانید در وقت صرفه جویی کنید.

البته استفاده از این روش معایبی هم دارد. مواردی مثل در دسترس نبودن حسابدارتان، سخت شدن دسترسی به حسابدار برای رفع مشکلات در مواقع بحرانی و رسیدگی به حساب خاص از جمله این موارد هستند.

 

 

4- سه نکته اصلی برای مدیریت حسابداری در رستورانسپیدز

هزینه های اولیه خود را به صورت هفتگی بررسی کنید.

هزینه اولیه در اصل اعدادی هستند که پس از بدست آوردن هزینه های سربار، سود را مشخص می کند. غذا، نوشیدنی و حقوق کارکنان بزرگترین هزینه هایی هستند که یک رستوران پرداخت می کند. این هزینه ها هر هفته باید محاسبه شوند. یک صندوق فروشگاهی برای کنترل این هزینه ها بسیار کاربرد دارد.

 

 نمودار حسابداری فروش خود را ساده و شخصی تنظیم کنید.

نمودار حسابداری فروش ترکیبی از خطوط حسابرسی و آیتم های مالی است که یک گزارش جامع را ارائه می دهد. سعی کنید سراغ گزارش های پیچیده نروید. اگر گزارش حسابداری رستوران شما خط به خط تولید شده است سعی کنید آن را شخصی سازی کنید تا به راحتی جزییات گزارش را درک کنید.

 قبل از مشاهده گزارش سود و زیان، تمام حسابرسی های صورت گرفته را بررسی نمایید.

برخی مدیران رستوران تمایل دارند مستقیم سراغ نتیجه نهایی و گزارش سود زیان بروند و به جزییات توجهی ندارند. سعی کنید حتما لیست حساب های ترازنامه، بدهی ها و دارایی ها را بررسی کنید. آن ها مهمتربن اظهارات مالی رستوران شما هستند.

صورت سود و زیان نیز به مدیران رستوران کمک می کند تا میزان سود و ضرر خالص در هر ماه به صورت دقیق اطلاع داشته باشند.

 

 

5- بزرگترین اشتباهاتی که در جریان حسابداری رستوران رخ می دهد:سپیدز

افرادی که از حسابداری هیچ گونه اطلاعاتی ندارند.

بعضی از افرادی که حسابداری رستوران انجام می دهند فکر می کنند حسابداری رستوران یعنی پرداخت صورت حساب ها و حقوق کارکنان رستوران. این اصلا اتفاق خوبی نیست. این افراد هیچ گزارشی از عملکرد رستوران و اینکه در چه شرایطی قرار دارد نمی دهند.

عدم دریافت یا بررسی دقیق صورت سود و زیان

بعضی از مدیران رستوران یا صورت سود و زبان را دریافت نمی کنند یا با تاخیر دریافت می کنند و یا اصلا بررسی نمی کنند. وقتی شما صورت سود و زیان شرکت را پس از سه ماه مشاهده می کنید عملا این تاریخ مصرف این گزارش تمام شده است و شما نمی توانید هیچ تغییری رستوران تان ایجاد کنید.

نمودارهای حسابداری پیچیده

نمودار های پیچیده ساماندهی شرایط مالی برای کسب و کار شما را دشوار می کند.   گزارش های حسابداری فروش را بصورت ساده و با جزییات کامل دریافت کنید.

 

 

6- چند پیشنهاد دیگر برای حسابداری موفق در یک رستورانسپیدز

گغت و گو با دیگر مدیران رستوران

سعی کنید از تجربیات دیگر مدیران رستوران استفاده کنید. برخی از مدیران رستوران در مدت کاری خود با چالش هایی مواجه شده اند و شکست ها و موفقیت هایی دارند. در یک محیط صمیمی و خارج از رستوران با آن ها صحبت کنید و بخواهید که تجربیات خود را به شما منتقل کنند.

زمانی را به گفت و گو با حسابدار خود در خارج از رستوران اختصاص دهید.

فارغ از اینکه حسابداری رستوران شما به صورت برون سپاری است یا خیر، در برنامه تان زمانی را برای گفت و گو با حسابدار خود در خارج از رستوران قرار دهید. سعی کنید این گفت و گو صمیمی باشد و تا از نزدیک به مشکلات مواجه شوید.

در مورد وضعیت مالی خود شفاف باشید و صادقانه عمل کنید.

اگر نمی دانید صورت سود و زیان چیست، این مساله را به حسابدار خود اعلام کنید تا در کنار شما به همه موارد رسیدگی کند  و شما را در جریان همه اتفاقات رستوران قرار دهد. این مهم است که شما همواره اطلاع داشته باشید که رستوران شما از نظر مالی در چه جایی قرار دارد. همچنین شما باید در مورد کارهایی که انجام می دهید شفاف باشید. اگر حساب های شخصی خود را با حساب های رستوران ادغام کرده اید و یا به صورت ثبت نشده پولی به یکی از کارکنان خود داده اید، این مورد را به اطلاع حسابدار خود برسانید. با حسابدار خود صادق باشید.

 

 

7- مزایای صندوق های فروشگاهی برای سیستم حسابداری رستورانسپیدز

صندوق های فروشگاهی نخستین ابزار برای محاسبه درآمد و پول های نقد رستوران محسوب می شود. باید همه پول های دریافتی وارد صندوق فروشگاهی شما شود تا احتمال تخلف در این زمینه به حداقل برسد.

صندوق های فروشگاهی می تواند سیستم حسابداری رستوران شما را سازماندهی کند. ثبت درست و دقیق همه موارد در صندوق فروشگاهی، نخستین گام برای استقرار درست همه بخش ها است.

صندوق های فروشگاهی استفاده از پول نقد و کارت اعتباری را آسان می کند.  حسابدار رستوران باید اطمینان داشته باشد که پول های نقد و اعتباری دریافتی جا به جا نمی شود و به همه موارد دقیقا محاسبه می شود. شما می توانید این کار را به صندوق فروشگاهی تان واگذار کنید.

 

درپایان از شما درخواست میشود تا نظر خود را در مورد این مطلب را با ما و دیگر دوستانی که این مطلب را مطالعه کردند درمیان بگذارید تا در پست های بعدی به آن بپردازیم 

 

با تشکر علی واحدی